لوگو آوند انرژی
کابل اعلام حریق

 در چه مرحله ای باید اقدام به خرید و کابل کشی اعلام حریق نمود؟

اهمیت کابل کشی در ساختمان ها

امروزه اهمیت وجود سیستم های اعلام حریق بر هیچ کس پوشیده نیست. کابل کشی سیستم های اعلام حریق به دلیل نقش مهم و اهمیت بالایی که در حفظ و پایداری این سیستم ها دارند، بسیار حایز اهمیت و حساس است. خرید کابل یک سیستم اعلام حریق به طور معمول قبل از انتخاب برند سیستم اعلام حریق انجام می پذیرد.

عوامل موثر در انتخاب یک کابل اعلام حریق مناسب

انتخاب و خرید کابل سیستم اعلام حریق بر اساس پارامترهای متفاوتی انجام می پذیرد. قیمت، برند، نوع رسانا، قطر کابل، کیفیت و تاییدیه های کابل عوامل مهم و موثر در فرآیند خرید هستند. کابل های مورد استفاده برای سامانه های اعلام حریق دارای ویژگی ها خاصی هستند و تست های سخت گیرانه ای را باید با موفقیت بگذرانند. برای آشنایی با برخی از آزمون های کابل های اعلام حریق در بخش راهکارهای اعلام حریق، بخش کابل اعلام حریق را مشاهده نمایید.

مشخصه های مهم در انتخاب کابل سیستم اعلام حریق آدرس پذیر

در سیستم های اعلام حریق آدرس پذیر مدار به صورت یک حلقه می باشد. به این صورت که دو رشته سیم از مرکز اعلام حریق به کلیه تجهیزات از قبیل دتکتورها (آشکارسازها) و شستی های اعلام حریق وصل شده و یک حلقه یا لوپ (Loop) را تشکیل می دهند. نکته مهم دیگر در مورد کابل های مورد استفاده در اعلام حریق آدرس پذیر ضرورت وجود شیلد است. شيلد (Shield) برای جلوگيری از تاثيرات منفی سيگنال ها و پالس ها كاربرد دارد و قابليت تطابق با جريانات الكترومغناطيس (EMC) را فراهم می آورد.
علاوه بر این سربندی دتکتورهای اعلام حریق نیاز به رعایت موارد فنی دقیقی می باشد. برای مشاهده نحوه سربندی تجهیزات اعلام حریق GST مقاله با عنوان راهنمای سربندی تجهیزات آدرس پذیرGST را مشاهده فرمایید.

استانداردها و راهنماهای نصب و کابل کشی

کابل کشی سیستم های اعلام حریق بایستی بر اساس استاندارد NEC article 760 انجام پذیرد.

مراحل کابل کشی سیستم اعلام حریق

در پروژه ها غالبا پس از نهایی شدن نقشه های معماری، طراحی سیستم اعلام حریق آغاز می شود.
پس از تهیه نقشه های جانمایی تجهیزات اعلام حریق و لیست تجهیزات مورد نیاز جهت اجرای یک سیستم اعلام حریق کارآمد، برآورد کابل مورد نیاز میسر خواهد بود.
قبل از کابل کشی، اقداماتی جهت بسترسازی و ایجاد زیر ساخت از قبیل نصب لوله، سینی کابل لازم می باشد.
در مرحله نازک کاری امکان اجرای سیستم کابل کشی میسر شده و تیم اجرایی میتواند اقدامات لازم جهت بسترسازی و عبور دادن کابل از داخل سینی های کابل (Cable Tray) و لوله ها (Conduit) را انجام دهند.
معمولا برای پیش بینی تغییرات احتمالی و جلوگیری از دوباره کاری در عملیات کابل کشی مقدار بیشتری کابل از مسیر های داخلی گذرانده می شود و به صورت حلقه در مسیرهای خروجی و محل نصب دتکتورها تا زمان تکمیل مراحل باقی می ماند.

در ادامه برای مشاهده اطلاعات مربوط به سربندی سیستم اعلام حریق آدرس پذیر کلیک کنید

آخرین مقالات