لوگو آوند انرژی
رفع هشدار کاذب دتکتورهای هوشمند اعلام حریق

رفع هشدار کاذب دتکتورهای هوشمند اعلام حریق

آلارم های مزاحم یکی از مشکلاتی هستند که برای ساکنین مشکلاتی ایجاد می کند. این هشدارهای کاذب ها باعث اتلاف زمان و هزینه هستند. اما علاوه بر این، وقوع آنها، موجب نادیده گرفتن صدایشان در زمان هشدار به صاحبان خانه شده و در نتیجه ساکنین در زمان وقوع حریق واقعی موفق به تخلیه از ساختمان نمی شوند. بنابراین، کاهش آلارم های مزاحم باید در حد ممکن یک اولویت در نظر گرفته شود.

روش حذف هشدار کاذب

راه های گوناگونی وجود دارد که می توان برای حل مشکل هشدارهای مزاحم بکار برد. انتخاب آگاهانه دتکتور و وجود سنسورهای پیشرفته برای کاهش این آلارم ها بسیار اهمیت دارد. همینطور یک فناوری وجود دارد که به طور گسترده آلارم های مزاحمی که توسط آلارم های اعلان آلودگی نظیر‌ گرد و عبار ایجاد می شوند را کاهش می دهد.
در این مقاله قصد داریم انواع روش های متفاوت جهت کاهش آلارم ها را مورد بررسی قرار می دهیم و همینطور به تاثیر گرد و غبار در ایجاد هشدارهای کاذب توضیحاتی ارایه نماییم.

تشخیص دود از ذرات گرد و غبار

درک اینکه روش تشخیص انواع دتکتورها و آشکارساز دود شبیه به یکدیگر نیستند بسیار اهمیت دارد. در ابتدا باید دانست که انواع چندگانه ای از سنسورها وجود دارند، نظیر سنسور نوری و سنسور گرما که هر کدام برای فضاها و محیط های مشخصی کارایی دارند. همینطور آلارم های چند سنسوره هم وجود دارند که در آن مجموعه متفاوتی از سنسورها هستند که در یک دتکتور وجود دارند. علاوه بر این، نوعی فناوری و نرم افزار در سنسور وجود دارد که  نقش مهمی ایفا می کند. این فناوری دارای دامنه پیشرفت زیادی با توسعه تکنولوژی دارد.

استفاده از آلارم های Optical و چند گانه به طور کلی پتانسل آلارم های مزاحم را در مقایسه با آلارم های یونیزاسیون کاهش می دهد. اگرچه، همچنان دتکتور های نوری و چندگانه از آلودگی رنج می برند و این می تواند با گذشت زمان بر روی حساسیت آلارم ها تاثیر بگذارد. اخیرا یک پژوهش مستقل در رابطه با مدت زمان آلارم های آشکار ساز دود نشان می دهد که حساسیت آلارم های نوری با قدیمی شدن آلارم تغییر می کند. با این تفکر که عمر آلارم های خانگی حدودا ۱۰ سال است و بسیاری از آلارم های خانگی هیچگاه سرویس نمی شوند، انباشتگی آلودگی یا گرد وغبار در سنسورهای آلارم مسئله مهمی است.

دتکتورهای هوشمند با حداقل آلارم کاذب

برای حل مشکل مطرح شده دتکتورهای شرکت جنرال الکتریک، ویژگی یا قابلیت الگوریتم جبرانی گرد و غبار (Dust Compensation) برای دتکتورهای دود در نظر گرفته شده است که به طور خودکار با گذشت زمان انباشت گرد و غبار را تشخیص و جبران می کنند.

آخرین مقالات